Voiko työn ilon ja asiakkaan edun yhdistää?

Aiemmin kesällä sähköpostiini tupsahti kutsu Esimies & Henkilöstö -tapahtumaan. Siinä Työterveyslaitoksen erikoistutkija Minna Janhonen kertoo, että uutta suuntaa henkilöstöjohtamiselle näyttävät edelläkävijätyöpaikat, jotka ovat nostaneet ihmisten johtamisen ja henkilöstön edun toimintansa keskiöön. Luomalla omille työntekijöille hyvät toimintaedellytykset saadaan tyytyväisiä asiakkaita. Janhonen korostaa, että perinteisesti yhteys organisaation toiminnan ja asiakkaan välillä on nähty toisinpäin: on ajateltu ensin asiakkaan etua ja vasta sitten henkilöstöä asiakkaan edun tuottajana.

Itse näen asian hieman toiselta kannalta. Uskon vahvasti, että hyvä työntekijäkokemus tuottaa hyvän asiakaskokemuksen. Allekirjoitan, että tyytyväinen henkilöstö tuottaa tyytyväiset asiakkaat. Mutta mielestäni lähtökohdan tulee silti olla asiakkaan etu.

Mitä asiakas meiltä odottaa? Mikä on se arvo, jonka voimme asiakkaalle tuottaa? Tämän tunnistamisen kautta organisaation kasvu ja menestyminen on mahdollista.

Tämä ei kuitenkaan ole ristiriidassa henkilöstön edun kanssa, jos johdonmukaisesti pohditaan, mikä on sinun, minun ja jokaisen rooli asiakkaalle tuotettavassa hyödyssä, arvossa. Organisaation olemassaolon syyn kautta voidaan osoittaa, mikä on kenenkin työn merkitys ja tarpeellisuus.

Nuoruudessani leikkasin nurmikkoa kesätyökseni. Leikkasimme samat pihat viikosta toiseen. Viikosta toiseen vastassa oli myös ne hankalat paikat, joiden leikkaaminen oli yhtä tuskaa ja se tulikin tehtyä niin nopeasti kuin mahdollista, laadusta välittämättä. Suosikki-inhokkini oli rivitaloasunnon piha, joka oli täynnä kukkia, marjapensaita ja piikikkäitä pensaikkoja. Iloinen päivä oli se, kun oli jonkun muun vuoro leikata kyseisen pihan nurmikko ja itse sai ajella laajoja yleisiä alueita.

Eräänä päivänä leikkuupuuhissa ollessani asunnon asukas, iäkäs nainen, tuli pihalle ja tarjosi minulle mehua. Hän kertoi, että on hänen suosikkihetkiään viikossa, kun voi nauttia päiväkahvin siistillä takapihallaan, juurileikatun nurmikon tuoksu nenässään. Hänen lapsensa ja lapsenlapsensa kun asuvat niin kaukana eivätkä omat kädet enää jaksa leikkuriin tarttua. Loppukesän leikkasimme kavereidemme kanssa mielellämme tuota pihaa, huolella ja hymy huulilla.

Työn ilo syntyy siitä, että koemme itsemme tarpeelliseksi ja tekemällämme työllä on vaikutusta. Tämä ei ole mahdollista, jos oman tehtävän perusta ja tavoitteet eivät ole selvillä.

Kun perustaa vielä tuetaan toimivilla rakenteilla, mahdollistavalla organisoinnilla, työyhteisön voimalla, vuorovaikutuksen mahdollisuuksilla sekä palkitsemisen keinoin, päästään varmasti kaikkien – organisaation, työntekijöiden sekä ehdottomasti asiakkaiden – kannalta parhaaseen lopputulokseen.

Minulla oli aikoinaan mainiot kollegat ja toimivat koneet nurmikonleikkuutöissäni, ja palkkakin taisi olla ihan sopiva, mutta kokemukseeni vaikutti vahvasti se ilo, jonka simppeli työni toi rivitalon mummolle. Ja taisi se saada minut tekemään työni piirun verran paremminkin.

Kirjoittaja on Seuren asiakkuusjohtaja, joka on kokenut työn iloa niin nurmikoita leikatessaan kuin blogikirjoitustenkin parissa.