Varasto, vuokraamo vai inhimillisen pääoman kohdentaja?

Artikkeli on julkaistu 08.03.2018

Viime viikkoina Seure on ollut osaltaan silmätikkuna, kun on ruodittu Helsingin varhaiskasvatuksen sijaispulaa. Ihmiset sairastuvat äkillisesti. Moni miettii viime hetkeen saakka, kykeneekö töihin vai ei, ja päättää poisjäämisestä usein viime metreillä.

Tuossa tilanteessa henkilöstövuokrauspalvelun tuottajan tehtävänä on hoitaa paikalle osaaja hoitamaan ja kasvattamaan lapsia, laittamaan kouluruokaa, hoivaamaan vanhuksia, pitämään paikat puhtaana.

Asiakkaan tarve selviää tuntia tai kahta ennen kuin osaajan olisi jo hyvä olla tositoimissa.

Osaajalle tämä tarkoittaa sitä, että hän saa tietää päivän töidensä sijainnin siinä vaiheessa, kun paikan päällä pitäisi jo olla. ”Aamulla olen hereillä jo puoli kuusi ja alan tuijottaa kännykkää. Ei ole aavistustakaan siitä, mihin olen tänään menossa töihin”, kirjoitti taannoin päiväkodeissa Seuren kautta keikkaileva Suvi.

Työnantajalle sairastumisesta johtuva työntekijätarve on äkillinen. Henkilöstövuokrausta bisneksenään tekevälle se ei ole. Henkilöstövuokrausta harjoittava toimija voi ja sen pitää osata varautua.

Silloin jos mitään erityistä ei ole tapahtunut, asiakkaan toiminta jatkuu entisellään, hoidettavien ja hoivattavien määrä kasvaa tasaisesti, voi varautua oikeinkin hyvin. Näin on tapahtunut iät ja ajat, Seuren 28-vuotisessa historiassa viime vuosiin asti. Enää maailma ei ole sama.

Optimoinnissa kaikki voittavat

Enää ei riitä, että Suvi herää aamuvarhaisella odottamaan tietoa päivän työvuorosta. Tulevaisuudessa Seure ei ole tulipalojen sammuttelija vaan roihujen ehkäisijä. Ehkäisevällä työllä Suvi saa työvuoronsa tietoon aiemmin ja lapset päiväkoteihin tarvitsemansa hoitajat ja kasvattajat.

Päiväkotien johtajat ja henkilöstö saavat puolestaan mielen- ja työrauhan, eikä vanhempia tarvitse hätyytellä hakemaan lapsiaan hoidosta etuajassa.

Seuren ratkaisu on suunnitella hyvässä yhteistyössä asiakkaidensa kanssa järkevä henkilöstökokonaisuus järkevillä ja älykkäillä työvälineillä. Minkä verran kannattaa olla omaa henkilöstöä? Mikä on optimaalinen varahenkilöstön määrä? Mihin osaan henkilöstötarvetta Seure varautuu kuukausipalkkaisilla, muutamassa eri työkohteessa kiertävillä, työntekijöillä? Minkä verran yhä tarvitaan heitä, jotka ovat valmiita lähtöön viime metreillä?

Palojen sammuttelun sijaan tähtäämme tähän. Haastamme ja rohkaisemme asiakkaitamme pitkäjänteiseen yhteiseen suunnitteluun ja yhteisten rekrytointikriteerien, perehdytys- ja palautekäytäntöjen sekä muiden tarvittavien toimintamallien laatimiseen.

Henkilöstön optimointi tarkoittaa monien eri näkökulmien huomioimista.

Esimerkkeinä toimikoon työn edellyttämä osaaminen, työntekijän omat toiveet, loppuasiakkaan eli päiväkodissa olevan lapsen tarpeet, kustannukset sekä työntekoreitit. Optimoinnin lopputuloksena on juuri oikea ihminen oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Kokonaisoptimoinnissa kaikki ovat voittajia: loppuasiakas, työntekijä, työn teettävä Seuren asiakas – ja ehdottomasti myös veronmaksaja.

Kirjoittaja on Seuren toimitusjohtaja, joka optimoi omaa elämäänsä niin, että hiihtämiselle jää aikaa.