Tiedustelimme seurelaisten valitsemilta vuoden 2023 parhailta työkohteilta näiden täsmävinkkejä keikkatyöhön ja sen aloittamiseen liittyen. Tässä tulevat koostamamme neljä pointtia, jotka keikalle lähtiessä on hyvä pitää mielessä!
1. Kysy rohkeasti
Yksinkertainen, mutta silti niin ikivihreä neuvo, jonka merkitystä ei voi liikaa korostaa.
Monella saattaa olla tarpeettoman suuri kynnys kysyä lisätietoa tai apua silloinkin, kun sille olisi hyvä peruste. Ei esimerkiksi haluta vaivata työkaveria ja yritetään mieluummin ratkaista haasteet omin voimin, vaikka kysyminen todennäköisesti toisi ratkaisun käsillä olevaan ongelmaan selvästi tehokkaammin.
Tikkurilan päiväkodin johtaja Marika Haaparanta kertoo, että varsinkin kiireisinä päivinä, kun aamuperehdytys saattaa jäädä niukaksi, kysyminen ja asioiden varmistaminen on helppo ja varsin vaivaton tapa välttää turhia virheitä ja sudenkuoppia. Näin keikkalainen vaikuttaa osaltaan suoraan siihen, että kohteen arki rullaa mutkattomasti
– Kysy rohkeasti, kaikkea ei tarvitse tietää eikä osata valmiiksi. Vaikka sitä aina hoetaan, niin tyhmiä kysymyksiä ei ole, muistuttaa puolestaan Vartiokylän ala-asteen luokanopettaja Ruth Palola.
2. Jokaisen työpanos on tärkeä
Asia, jota ei aina muisteta korostaa riittävästi. Keikkalaisen tekemä työ on yhtä lailla arvokasta, ja moni Seurenkin työkohteista, myös niistä parhaista, myöntää avoimesti, että he eivät välttämättä tulisi lainkaan toimeen ilman seurelaisia.
Yksi hyvän kohteen tunnuspiirteitä on se, että keikkalaiset tuntevat olevansa kiinteä osa työyhteisöä. Sellosalissa kaikki tekeminen tähtää asiakkaan onnistuneeseen konsertti- ja tapahtumakokemukseen. Aulavastaava Luukas Lahtisen mukaan työn merkitys rakentuu ja näkyy suoraan tätä kautta:
– Se on kollektiivinen yhteisen tekemisen kulttuuri. Kaikki tuntevat, että heidän tekemisellään on arvoa.
Vartiokylässä Palola puolestaan kehottaa myös itse pohtimaan oman työnsä merkitystä. Hän onkin ottanut urheilupuolelta tutun ajatuksen mukaan työelämään:
– Mitä tuon mukanani, kun tulen työpaikalle, oli paikka sitten mikä tahansa?
Käytännönläheisesti ajateltuna keikkalainen on aina tarpeellinen lisäkäsipari. Tikkurilan päiväkodissa saatetaan johtaja Sari Ikonen-Polamon mukaan pohtia välillä tarkastikin, että tarvitaanko keikkalaista vai pärjätäänkö tällä kertaa omin voimin.
– Silloin kun keikkalainen on tilattu, hän tulee aina tarpeeseen. Näissä tilanteissa me siis tarvitsemme aidosti työntekijää, Haaparanta komppaa kollegaansa.
3. Ole avoin ja aktiivinen, mutta myös oma itsesi
Keikkatyön luonne on usein sellainen, että työntekijän on hyvä pitää mieli avoinna ja varautua äkillisesti muuttuviin tilanteisiin.
Haaparanta kertoo, että päiväkodissa melko tavanomainen tilanne on vaikkapa se, että keikkalainen on tilattu yhteen ryhmään, mutta häntä tarvitaankin enemmän jossain toisessa, jolloin siirtyminen kesken päivän on täysin mahdollista.
– Tule avoimin mielin! Keikkalaisena on hyvä olla joustava ja valmis myös siihen, että suunnitelmat voivat muuttua päivän aikana, hän tiivistää.
Palola kannustaa ottamaan huomioon ihmisten vahvuudet ja hyödyntämään niitä tekemisessä sekä toiminnan suunnittelussa. Tämän osalta jokaisen on hyvä olla aktiivinen ja tuoda omia toiveitaan esille. Myös uudet ideat ja vakiintuneiden käytäntöjen haastaminen ovat enemmän kuin tervetulleita.
Sellosalin tuotantopäällikkö Henna Salo puolestaan kertoo helppoja irtopisteitä irtoavan yksinkertaisesti sillä, että on riittävän ajoissa paikalla:
– Meillä pyritään siihen, että konsertit saadaan aikataulussa käyntiin, jolloin se herkästi kumuloituu illan aikana, jos joku on vartin myöhässä.
4. Työtä tehdään asiakasta varten
Yhteistä kaikille työkohteille -ja tehtäville on, että työtä tehdään asiakkaan parhaaksi. On kyseessä sitten kotihoidon asiakas, päiväkodin lapsi tai konserttikävijä, tavoitteena on aina asiakkaan näkökulmasta paras mahdollinen lopputulos.
Sellosalissa selkeä yhteinen tavoite on Salon ja Lahtisen mukaan se, että taloon tulevat asiakkaat ja vierailevat artistit viihtyvät ja tuntevat olonsa tervetulleiksi. Työyhteisön näkökulmasta sillä on myös rakentava ja yhteenkuuluvuutta lisäävä vaikutus.
– Meidän maali on se, että ilta menee upeasti ja kaikki lähtevät tyytyväisenä kotiin, Salo muotoilee. Onnistuminen tapahtuu joukkueena.
Myös Haaparanta kertoo pitävänsä suuressa arvossa sitoutumista työhön ja sitä, että asioita ajatellaan ja tehdään lasten parhaaksi:
– Kuulostaa kliseiseltä, mutta näin asia on, hän vielä toteaa.
Asiakaspalvelu- ja konfliktitilanteissa asiat pyritään ratkaisemaan asiakkaan eduksi, jos mahdollista. Salo tiivistää tämän filosofian hyväksi loppukaneetiksi:
– Minä saan olla asiakkaan puolella ja keksiä sellaisen ratkaisun, että tämä kokee ongelmatilanteensa huomioiduksi.