Seuren vuosikertomus 2024

Yhdistämme työn ja tekijän

Ihmisten elämän ja arjen kannalta tärkeiden palveluiden pyörittämiseen tarvitaan paljon alansa ammattilaisia. Vakituisia, määräaikaisia ja keikkailijoita. Vuonna 2024 joka päivä töissä oli keskimäärin lähes 2000 seurelaista. Keikkatyötä tekevä seurelainen pelastaa päivän, kun sijaista tarvitaan päiväkodissa, koulussa, kotihoidossa tai sairaalassa.

Me Seuressa varmistamme asiakkaillemme henkilöstön saatavuuden ja toimivan työn pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla. Työntekijöillemme, seurelaisille, tarjoamme joustavan tavan tehdä töitä luotettavalla työnantajalla. Yhdistämme työn ja tekijän.

Seuren vuosi 2024 neljänä lukuna

Seuren omistajat ja asiakkaat

Seure on asiakkaidensa omistama ja voittoa tavoittelematon henkilöstöpalveluyhtiö.

Seuren omistajat

Seuren omistajat ja omistusosuudet

Seurelaiset asiakkaiden työkohteissa ja Seuren toimistolla

Seuren vuokrahenkilöstö työskentelee muun muassa kotihoidossa, päiväkodeissa, kouluissa, seniorikeskuksissa, sairaaloissa ja terveysasemilla. Hallintohenkilöstön kotipesä on Seuren toimisto Helsingissä.

Seuren henkilöstö

Seuren vuokra- ja hallintohenkilöstön määrä 2024
Ihmisiä pukeutuneena sinisiin, keltaisiin ja punaisiin paitoihin.
Vuosi 2024 #hyvässäseuressa – tervetuloa kurkistamaan Seuren vuoden 2024 huippuhetkiin!

Uusi toimintamalli ja organisaatio työtä tukemaan

Vuoden alussa siirryimme uuteen, työn merkityksellisyyttä, henkilökohtaista kasvua ja yhdessä onnistumista tukevaan toimintamalliin, jonka tavoitteena oli parantaa myös vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemusta ja johtaa asiakastyytyväisyyden ja toimitusvarmuuden kasvamiseen. Konkreettisena muutoksena jakauduimme kahteen toimialayksikköön – soteen sekä varhaiskasvatukseen, opetukseen ja palvelualoihin.

Tehoa toimistosta

Huhtikuussa muutimme Helsingin Hakaniemeen Lyyra-kortteliin. Uudessa toimistossa työskentely on aiempaa sujuvampaa: kolmesta kerroksesta yhteen siirtyminen vahvistaa tiimityötä ja tiedonkulkua. Muutto toi mukanaan modernit ja muovautuvat työtilat, jotka ovat myös asiakkaitamme ja asiakkaidemme työkohteissa työskenteleviä seurelaisia varten. Tapaamme toimistollamme asiakkaita sekä järjestämme lääkelupatenttejä sote-alalla työskenteleville seurelaisille.

Ihmisiä istumassa pöydän ääressä

Kielikahvila kutsuu seurelaiset oppimaan yhdessä

Syksyllä kutsuimme seurelaiset toimistollemme kehittämään suomen kielen taitoa rennosti kahvikupillisen äärellä keskustelemalla. ▶

Tekoäly asiantuntijoiden työkaveriksi

Otimme käyttöön AI-pohjaisia työkaluja, jotka toivat uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan tueksi. Microsoft Copilot 365 tehosti toimistotyökalujen käyttöä, ja Copilot for Dynamics 365 sujuvoitti työsuhdepalvelua. Kokeilujen kautta kävi selväksi, että tarvitsimme räätälöidyn ratkaisun – syntyi HR-apuri Välkky. Vuoden lopulla Välkky auttoi työsuhdepalvelussa muun muassa sairauspoissaoloihin ja verokortteihin liittyvissä kysymyksissä.

Palkka tulee oikein ja ajallaan

Vuoden 2024 työntekijätutkimuksemme perusteella seurelaiset arvostavat hyvää ja luotettavaa työnantajaansa: palkanmaksu hoituu ajantasaisesti ja virheittä. Sujuvoitimme toimivaa palkanmaksua entisestään, kun ryhdyimme hakemaan seurelaisten verotiedot reaaliaikaisesti Verohallinnosta. Seurelaisen ei tarvitse erikseen toimittaa verokorttiaan palkanmaksua varten – helppoa ja sujuvaa!

Panostimme OmaSeuren kehittämiseen

Asiakkaamme tekevät tilaukset OmaSeuressa ja seurelaiset varaavat työvuorot OmaSeure-sovelluksella. Vuoden aikana panostimme OmaSeuren kehittämiseen – OmaSeure on konkreettisesti se paikka, jossa työ ja tekijä kohtaavat.

Kehitimme asiakkaillemme OmaSeure Opti Plus -palvelun tuomaan tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä sijaistavan henkilöstön työn koordinointiin. Työvuoron joustavalla aloitusajalla helpotimme sijaisen löytymistä akuutissa tilanteessa. Rakensimme OmaSeureen toiminnallisuuden, jolla asiakas voi kutsua töihin haluamansa seurelaiset – hyvästit soittokierroksille ja WhatsApp-ryhmille! Seurelaisille toimme työkaluja omien suosikkityökohteiden hallintaan ja työtarjousten vastaanottamiseen.

Kaksi naista pöydän ääressä, toisella puhelin kädessä

Kutsuimme seurelaiset kehittämään OmaSeurea

OmaSeuren kehittäminen ei ole vain teknistä viilausta – se on ennen kaikkea ihmisten arjen sujuvoittamista. ▶

Seure-Akatemiasta oppia ja hyvinvointia

Otimme käyttöön seurelaisten oman oppimisalustan Seure-Akatemian. Seure-Akatemia tarjoaa seurelaisille työkaluja työhyvinvoinnin ja työskentelyn tueksi. Seure-Akatemian kurssit tukevat esimerkiksi palautumisessa ja itsensä kehittämisessä. Seure-Akatemian avulla voimme tarjota seurelaiselle tärkeät tiedot selkeässä kurssimuodossa ja tukea osaamisen kehittämistä huomioiden asiakkaidemme työkohteiden tarpeet ja osaamisvaatimukset.

Keikkaratikka kertoi tärkeää tarinaa seurelaisten tekemästä työstä

Kaupungin kaduilla heinäkuusta 2024 tammikuuhun 2025 kulkenut Seuren värein ja kuvioin teipattu raitiovaunu toi Seuren näkyväksi osaksi pääkaupunkiseudun asukkaiden arkea. Keikkaratikka kertoi seurelaisten ja keikkatyön tärkeästä roolista päiväkotien, koulujen ja sote-alan arjen turvaamisessa. Kiitimme seurelaisia ja kutsuimme heidät ainutlaatuiselle keikalle Keikkaratikkaan!

Meidät tavoittaa helposti ja nopeasti

Vuonna 2024 ryhdyimme toimimaan kahdessa toimialayksikössä: sotessa sekä varhaiskasvatuksessa, opetuksessa ja palvelualoilla. Toimialakohtaisella asiakaspalvelulla ja työsuhdepalvelulla tarjoamme entistäkin asiantuntevampaa palvelua ja neuvontaa, mikä näkyi tyytyväisyytenä palautekyselyissä.

Huomioimme toimialojen erot myös aukioloajoissamme ja olemme tavoitettavissa silloin, kun asiakkaamme tarvitsevat meitä.

Asiakkaamme ja työntekijämme tavoittivat meidät yhä nopeammin. Asiakkaiden OmaSeuren chatissa yhteyden asiakaspalvelijaan saa alle 10 sekunnissa. Loppuvuodesta valmistelimme chatin käyttöönottoa työsuhdepalveluihin.

Toimitusaste hipoo 90 prosenttia

Vuonna 2024 Seuren toimitusaste oli 89 prosenttia. Toimitimme työntekijän asiakkaallemme 89 tapauksessa 100 tapauksesta. Onnistuimme nostamaan tuntien toimitusasteita kaikilla toimialoilla edelliseen vuoteen verrattuna.

Sosiaali- ja terveydenhuolto

  • Toimitusaste nousi 14 prosenttiyksikköä
  • Toimitusaste 82 %

Opetus

  • Toimitusaste nousi 5 prosenttiyksikköä
  • Toimitusaste 95 %

Palvelualat

  • Toimitusaste nousi 5 prosenttiyksikköä
  • Toimitusaste 94 %

Asiakkaat ja seurelaiset ovat tyytyväisiä

Vuoden päätteeksi saimme parhaan mahdollisen palautteen työstämme työn ja tekijän yhdistämiseksi: asiakas- ja työntekijätutkimuksen tulokset kertoivat, että sekä asiakkaat että seurelaiset ovat entistä tyytyväisempiä. Tutkimukseen vastanneista asiakkaista 80 prosenttia ja seurelaisista 79 prosenttia on tyytyväisiä Seureen. Erityisen tyytyväisiä seurelaisia olivat yli 65-vuotiaat.

Mies ja nainen punaisissa paidoissa tanssivat tanssisalissa.

Yli 65-vuotiaat seurelaiset nauttivat keikkatyöstä

Seuressa keikkaili 961 yli 65-vuotiasta työntekijää vuonna 2024. ▶

Haasteiden kautta maaliin

Vuosi 2024 oli meille Seuressa monella tapaa haasteellinen, mutta samalla oppimisen ja onnistumisten vuosi. Markkinatilanteen epävarmuus ja kysynnän jyrkkä lasku pakottivat meidät sopeutumaan ja löytämään entistä joustavampia tapoja vastata asiakkaidemme ja vuokrahenkilöstömme, seurelaisten, tarpeisiin.

Olen ylpeä siitä, että haasteista huolimatta vuosi 2024 oli myös täynnä merkittäviä onnistumisia, jotka vahvistivat asemaamme ja osoittivat kykymme kohdata vaikeudet ja voittaa ne.

Seurelaisten tyytyväisyys parani

Vuonna 2024 panostimme seurelaisten hyvinvointiin ja lisäkoulutukseen. Kehitimme uusia tapoja yhdistää työntekijät ja työvuorot OmaSeure-sovelluksen ja henkilökohtaisen palvelun avulla.

Panostukset näkyvät vuoden 2024 työntekijätutkimuksen tuloksissa: seurelaisten tyytyväisyys parantui edellisvuoteen verrattuna. 79 prosenttia tutkimukseen vastanneista työntekijöistä on tyytyväisiä Seureen.

Toimitusaste ennätyksellisen korkealla

Asiakkaidemme tarpeet muuttuivat nopealla tahdilla, ja tilaukset tulivat entistä lyhyemmällä varoitusajalla. Tästä huolimatta pystyimme nostamaan toimitusasteemme 89 prosenttiin, mikä on merkittävä parannus vuoden takaiseen lukemaan 78.

Keikkatöitä tekevät seurelaiset mahdollistivat tämän onnistumisen. Asiakkaamme arvostavat joustavia ja osaavia ammattilaisiamme, jotka pystyvät sopeutumaan nopeasti muuttuviin tarpeisiin ja työympäristöihin.

Aidosti läsnä asiakkaiden arjessa

Asiakkaidemme tyytyväisyyden parantuminen oli meille tärkeä onnistuminen vuonna 2024. Asiakastutkimuksessa 80 prosenttia vastaajista oli tyytyväisiä Seuren toimintaan.

Pystyimme joustavasti mukauttamaan palvelujamme asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin, ja olemme olleet aidosti läsnä asiakkaidemme arjessa. Uuden teknologian ja uusien toimintamallien käyttöönotto on tehostanut prosessejamme ja parantanut asiakaspalvelua.

Sopeutumista ja oppeja

Vuosi 2024 oli ennen kaikkea oppimisen vuosi. Sopeuduimme markkinatilanteen muutoksiin ja opimme tunnistamaan uusia mahdollisuuksia.

Meidän oli välttämätöntä tarkastella organisaatiomme rakenteita ja resursseja, jotta voimme jatkossakin tarjota asiakkaillemme parhaat mahdolliset ratkaisut ja työntekijöillemme heidän elämäänsä sopivan tavan työskennellä.

Nyt katseemme on jo tulevaisuudessa. Uudistettu strategia ja vuoden aikana kertyneet opit luovat vankan pohjan vuodelle 2025. Kiitos asiakkaillemme, kaikille seurelaisille ja yhteistyökumppaneillemme kuluneesta vuodesta – yhdessä olemme saavuttaneet paljon. Odotamme innolla, mitä tuleva vuosi tuo tullessaan.

Hyvää vuotta 2025!

Anu Tuomolin Toimitusjohtaja +358 40 772 5775

Palvelemme asiakkaitamme kustannustehokkaasti 

Seuren liikevaihto vuonna 2024 oli 144,8 miljoonaa euroa. Asiakaskysyntä laski 30 prosenttia edellisestä vuodesta. Seuren toiminta ja talous on vakaalla pohjalla.

Vuokrahenkilöstön palkat ja työnantajamaksut muodostavat valtaosan kuluistamme. Tuotamme henkilöstöpalvelut asiakkaillemme kustannustehokkaasti. Vuonna 2024 investoimme erityisesti asiakkaiden ja työntekijöiden OmaSeure-sovelluksen kehittämiseen sekä automatisoimme prosesseja ohjelmistorobotiikkaa hyödyntäen.

Seuren liikevaihto

Seuren liikevaihto 2020–2024

Liikevaihto toimialoittain

Seuren liikevaihto toimialoittain 2020–2024

Liikevaihto asiakkaittain

Seuren liikevaihdon jakautuminen asiakkaittain 2024

Seuren kulurakenne

Seuren kulurakenne

Tuhansia osaavia ammattilaisia

Meitä seurelaisia oli 16 919 vuonna 2024. Sosiaali- ja terveydenhuollossa, varhaiskasvatuksessa sekä opetus- ja palvelualoilla työskenteli 16 710 ammattilaista asiakkaidemme työkohteissa pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla. Seuren toimistolla työskenteli 209 työntekijää.

Työntekijätutkimus 2024: Keikoille on kiva mennä

Seurelaisten tyytyväisyys parantui edellisvuodesta, selvisi vuoden 2024 työntekijätutkimuksessa. Seurelaiset ovat entistä tyytyväisempiä työkohteiden ilmapiiriin ja Seureen työnantajana. Seurelaiset arvostavat joustavuutta, työnteon mahdollistamista erilaisissa elämäntilanteissa sekä Seuren luotettavuutta. Toteutimme työntekijätutkimuksen 18.11.–3.12.2024. Tutkimukseen vastasi 1706 seurelaista. Tutkimuksen toteutti Dagmar.

Tärkein syy työskennellä Seuressa:
Päätän itse, missä ja milloin työskentelen

Seuren työntekijätutkimus 2024

85 % seurelaisista kokee tekevänsä tärkeää työtä

Seuren työntekijätutkimus 2024

85 % seurelaisista ajattelee, että keikoille on kiva mennä

Seuren työntekijätutkimus 2024

84 % seurelaisista kokee, että OmaSeuren käyttö on helppoa ja sujuvaa

Seuren työntekijätutkimus 2024

Työsuojeluvaltuutetut työskentelivät seurelaisten hyvinvoinnin puolesta

Seuren vuokrahenkilöstön työsuojeluvaltuutetut Risto Kaivola ja Merja Salo edustivat seurelaisia toimikaudella 2023–2024. Työsuojeluvaltuutetut tekevät Seuren ja työkohteiden kanssa yhteistyötä työturvallisuuden ja hyvinvoinnin parantamiseksi.

Vuokrahenkilöstön työsuojeluvaltuutetun tehtävä on Seuressa päätoiminen ja kokoaikainen. Työsuojeluvaltuutetun toimikausi on kaksi vuotta. Seurelaiset valitsevat itselleen työsuojeluvaltuutetun äänestämällä.

Merja Salo ja Risto Kaivola toimivat kaudella 2023–2024 seurelaisten työsuojeluvaltuutettuina.

Seurelaiset ovat monimuotoinen joukko eri alojen osaajia

Vuonna 2024 isoin joukko seurelaisia työskenteli varhaiskasvatuksessa. Ikäryhmistä isoimman porukan muodostivat alle 26-vuotiaat seurelaiset. Seurelaisten yleisin kansalaisuus oli Suomi. Seuressa työskenteli vuoden aikana 103 eri maan kansalaisia.

Seurelaiset ammattialoittain

Seurelaiset ammattialoittain 2024

Seurelaiset ikäryhmittäin

Seurelaisten ikäjakauma 2024

Seurelaisten kansalaisuudet

Seurelaisten yleisimmät kansalaisuudet 2024

Seuren johto ja hallitus

Seuren johtoryhmä 31.12.2024

  • Anu Tuomolin, toimitusjohtaja
  • Hanna Johanson, talous ja hallinto
  • Kaarina Liimatainen, sosiaali- ja terveydenhuolto
  • Tiina Nieminen, varhaiskasvatus, opetus ja palvelualat
  • Riikka Tuppurainen, ihmiset ja kulttuuri

Seuren hallitus 31.12.2024

  • Petri Lumijärvi, puheenjohtaja
  • Ari Hietamäki
  • Maria Jyrkkä
  • Katri Kalske
  • Kirsti Laine-Hendolin
  • Anne Manner
  • Tiina Mäki
  • Markus Syrjänen
  • Jutta Takala