Toimintakeskus Kalasatamassa välitetään positiivista mieltä

Toimintakeskus Kalasatamassa edistetään kehitysvammaisten ja autisminkirjolla olevien helsinkiläisten valmiuksia pärjätä arjessa sekä toimia osana yhteiskuntaa. Mukana on myös nepsy-piirteitä omaavia sekä kehitysvammapsykiatrian asiakkaita. Monipuolista ja aktiivista toimintaa toteutetaan ilon kautta muun muassa opetuskeittiössä, aistihuoneessa, liikuntasalissa ja taidetilassa.

Toimintakeskuksen tilat löytyvät erinomaiselta paikalta Kalasatamasta terveys- ja hyvinvointikeskuksen takaa. Sijainti metroradan varrella takaa sen, että keskukseen on helppo tulla kaikkialta Helsingistä sekä bussilla kauempaakin. Omia autopaikkoja ei ole, mutta lähistön kahden tunnin paikat sekä kauppakeskus Redin pysäköintitilat palvelevat autolla liikkuvia.

Työntekijälle keskus on paikka, missä pääsee tekemään aktiivista, liikkuvaa sekä ihmisläheistä työtä iloa ja energiaa hehkuvassa supertiimissä. Ilmapiiri ja asiakkaat ovatkin työntekijöiden mukaan talon ja työn parasta antia. Huumorintajuinen työyhteisö on tehnyt ja tekee edelleen jatkuvasti töitä laadukkaan tiimityön eteen. Myöskään asiakkaiden kanssa ei varmasti tule tylsää päivää!

Työskentely Kalasataman toimintakeskuksessa edellyttääkin heittäytymistä, läsnäoloa ja avointa mieltä. Työ toimintakeskuksessa sopii sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja opiskelijoille, joilta löytyy aktiivinen ja ennakoiva ote sekä kyky levittää positiivisuutta ympärilleen niin asiakkaille kuin kollegoille.

Pienryhmätoiminta ja korvaavat menetelmät tukevat yksilöllistä kehitystä

Päivä talossa alkaa tavallisesti pienryhmätoiminnan aamuinfolla, jolloin katsotaan yhteen kaikkien viiden pienryhmän ohjelma. Uusi työntekijä saa tässä yhteydessä hyvän käsityksen päivän kulusta ja hänelle voidaan samalla sopia sopiva ryhmä. Aamupäivä jatkuu tämän jälkeen ulkoilulla ja lounaalla. Tauon jälkeen iltapäivä koostuu teemaryhmistä, välipalasta ja joidenkin asiakkaiden kohdalla yksilöllisestä toiminnasta. Toiminta keskuksella jatkuu arkisin aina klo 17 asti.

Puhetta tukevat ja korvaavat menetelmät ovat vahvasti läsnä arjessa. Asiakkaiden kanssa käytetään kuvallista päivästruktuuria ja sosiaalisia tarinoita. Heillä on myös omia henkilökohtaisia apuvälineitä, kuten kommunikaatiokansioita tai puhetta tuottavia sovelluksia itsensä ilmaisemiseen. Asiakkaat tarvitsevat usein tukea toiminnanohjauksessa sekä aisti- ja tunnesäätelyn huomioimisessa.

Uuden työntekijän kanssa käydään läpi asianmukainen perehdytys asiakkaiden kohtaamiseen ja heidän kanssaan työskentelyyn. Aiempaan kokemukseen perustuen aamuinfossa voidaan arvioida ja valita sopiva pienryhmä. Jokainen työntekijä saa myös oman henkilöstöhälyttimen, joten apu on aina tarvittaessa helposti saatavilla.

“Supervoimiamme ovat tiimityöskentely ja auttaminen. Meillä voi aina kysyä neuvoa tai apua ja tiiminä siihen vastaamme. Voimaeläimemme on kameleontti!”

Kalasataman Toimintakeskus

Tutustu työkohteisiin