Teknologia ei korvaa ihmistä, mutta helpottaa ammattilaisen työtä

On arki-ilta Mikkelin keskussairaalan päivystyspoliklinikalla. Hetki sitten ensihoito on antanut ennakkoilmoituksen aivoverenkiertohäiriöpotilaasta. Liuotuskandidaatti. Nopeasti ennakkovalmistelut, sovitaan kuka tekee mitäkin ja potilaan saapuessa hoito alkaa vauhdilla. Päivystyksen lääkäri tutkii potilaan, mutta tarvitsee neurologin apua hoitopäätöksen tekemisessä. Koska päivystävää neurologia ei talossa ole, ratkaisuna on Telestroke. Potilaan eteen tuodaan iso TV-ruutu, jonka päällä on kamera. Meilahdessa päivystävä neurologi pystyy tutkimaan potilaan kuva- ja ääniyhteyden avulla erittäin tarkasti ja hoitopäätös saadaan tehtyä. Potilaalle annetaan liuotushoito.

Telestroke on ollut käytössä jo vuodesta 2007 useassa keskussairaalassa, jotta aivohalvauksen liuotushoitopäätöksiä voidaan tehdä. Helsingissä puolestaan kuva- ja ääniyhteyttä on hyödynnetty kotihoidossa. Vaikka kuinka sote-uudistusta tehdään palveluiden saatavuuden tasapuolistamiseksi, etäisyydet ja pitkät matkat eivät silti häviä minnekään. Teknologiasta voi olla suurtakin apua etäisyyden häivyttämisessä ja palvelun parantamisessa.

Terveysteknologia kehittyy huimaavaa vauhtia ja nyt myös tekoäly on tulossa ammattilaisten avuksi.

Esimerkiksi IBM:n tekoäly Watson on pystynyt 93 prosentissa tapauksista ennustamaan, että keskoselle kehittyy verenmyrkytys 24 tunnin kuluessa. HUS kehittää Nokian kanssa menetelmiä, joilla voi seurata aivoinfarktista toipuvan potilaan elintoimintoja hänen kotiuduttuaan. TAYS puolestaan alkaa kerätä dataa sydänpotilailta ja tarkoituksena on oppia tunnistamaan komplikaatioriskipotilaat mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Teknologian ja tekoälyn kehittyminen mahdollistaa monenlaisen terveysseurannan ja etähoidon. Olisiko näppärää, jos esimerkiksi kotihoidon asiakkaan yleisvoinnissa olisi tapahtumassa merkittävää muutosta, tekoäly osaisi sen ennustaa? Data olisi hyödynnettävissä yli organisaatiorajojen ja hälytys kohdistuisi aina oikealle taholle, ennakoidusti.

Ihmistä ja inhimillisyyttä uusi teknologia ei tule korvaamaan, mutta suurta apua se tuo ammattilaisten arkeen.

On mielenkiintoista seurata, missä vaiheessa verenpainetta ei enää mitata mansettia käyttäen ja verensokerin seuranta hoituu automaattisesti ja luotettavasti ilman sormenpäästä otettavaa verikoetta. Tai milloin sairaalassa iänikuinen nimiranneke vaihdetaan älyrannekkeeksi. Entä milloin ollaan niin pitkällä, että ensihoidon saadessa hälytyksen tekoäly osaa analysoida ja kertoa, mitä kohteessa on odotettavissa?

Kirjoittaja on sairaanhoitaja, joka työskentelee Seuressa henkilöstökonsulttina sekä seuraa aktiivisesti sotealan kehitystä ja on innostunut kaikesta uudesta teknologiasta, joka helpottaa ammattilaisten arkea.