Peukku, tykkäys, suositus – läpinäkyvyydellä laatua työhön

Seure henkilöstöpalvelut henkilöstövuokraus rekrytointi HR henkilöstö optimointi avoimet työpaikat

Osana Sitran 22.8. julkaisemaa Uusi työn markkina -keskustelualoitetta Osmo Soininvaara ehdottaa mahdollisuutta työntekijöiden pisteyttämiseen keinoksi nykyistä edistyksellisempiin työmarkkinoihin. Esimerkkinä toimii Trip Advisor -palvelu, jossa asiakkaat pisteyttävät kokemuksensa mukaan hotelleja ja ravintoloita. Soininvaaran mallissa julkisen pisteytyksen kohteena olisivat työntekijät. ”Silpputyömarkkinat toimisivat olennaisesti paremmin, jos työnantajilla olisi tietoa työntekijän menestyksestä tämän aiemmista työsuhteissa”, Soininvaara toteaa.

Kyseessä ei ole tulevaisuuden utopia – malli on jo käytössä erilaisilla alustoilla, joilla työ ja tekijät pyritään saamaan yhteen. Kotimaisena esimerkkinä toimikoon vaikka Treamer ja ulkomailta Fiverr. Molemmissa käyttäjille on työntekijöistä nähtävillä edellisten työnantajien arviot.

Elämme niin digitaalisuuden, läpinäkyvyyden kuin suosittelun aikaa. Google-haku kertoo luotettavammin yrityksen toiminnasta kuin sen verkkosivujen omat referenssit.

Osa arvosteluista on aina värittyneitä, mutta riittävä massa antaa riittävän tarkan kuvan yrityksen toiminnasta. Onko siis mitään syytä huoleen? Saisiko läpinäkyvyys meidät nimenomaan kirimään aiempaa parempaan tekemiseen? Toisiko se laatua työhön?

Seuressa keräämme työntekijöistämme ja asiakkaistamme aktiivisesti palautetta. Nämä arviot eivät ole toiselle kohderyhmälle nähtävissä – ainakaan vielä. Mutta, mitä jos asiakkaamme näkisivät, kuinka monta työkohdetta on suositellut työntekijää? Mitä jos työntekijämme näkisivät mitä työkohteita heidän kollegansa suosittelevat? Viidakkorumpu soi joka tapauksessa, olisimmeko valmiita tekemään tästä läpinäkyvää?

Tähän liittyy myös pelkoja. Voidaanko negatiivista palautetta käyttää kostona? Jääkö yksittäinen huono kokemus vaikuttamaan liian pitkäksi aikaa? Julkisen sektorin tehtävät eroavat myös paljon esimerkiksi Treamerin tarjoamista töistä – tutkinnolla todistettu pätevyys ja luvat ajavat vertaisarvioiden ohi.

Mutta, entä jos avataan peli positiivisuudella ja jaetaan vain suositteluita, peukkuja tai tykkäyksiä?

Positiivisista palautetta kerääntyy työntekijöille, joiden työpanos on onnistunut sekä työkohteille, joissa työntekijän keikka on sujunut hyvin. Julkista kiitosta ja kehua tähän maailmaan mahtuu vielä hurjasti lisää!

Entä minä? Harmittaisiko, jos kollega saisi suositteluja liittyen työhön, mutta itseltä ne puuttuisi? Ehkä kysyisin muilta, miltä toimintani vaikuttaa, mitkä ovat odotukset minua kohtaan ja millä saisin heidät näyttämään minulle (digitaalista tai manuaalista) peukkua? Todennäköisesti arvioisin toimintaani ja etsisin parannuskohteita – ehkä. Entä sinä?

 

Kirjoittaja on Seuren asiakkuusjohtaja, joka tykkää tykkäillä ja on sitä mieltä, että suomalainen antaa liian vähän kiitosta ja positiivista palautetta.