Onnistu tai opi

Tein jokin aika sitten ensimmäistä kertaa asiakkaalle tarjousta aivan uudesta palvelusta. Tällaisen uuden tilanteen äärellä mielessä käy monesti ajatus: mitä jos en osaakaan tai suoranaisesti mokaan. Ajatusta on ihan turha juosta pakoon, koska siitä se saa vain lisää voimaa. Ei auta kuin mentaalijumppa, eli uusien merkitysten löytäminen mokailulle.

Kaikki tekevät virheitä ja erityisesti, jos ollaan muutoksen äärellä luomassa jotain uutta, epäonnistumiset kuuluvat asiaan. Mutta ovatko ne epäonnistumisia?

Tarina kertoo, että Thomas Edison tiimeineen kokeili 1000 erilaista versiota hehkulampusta ennen kuin toimiva versio löytyi. Edisonin mukaan he eivät olleet epäonnistuneet tuhatta kertaa, vaan oppineet tuhat tapaa, jolla hehkulamppu ei toimi. He siis oppivat ja lopulta onnistuivat!

Minun ei tarvinnut tehdä ihan tuhatta versiota tarjouksesta, mutta opittua tuli kyllä paljon. Virheet voi ajatella suorastaan lahjana. Niiden kautta voi hahmottaa, missä on vielä opittavaa ja missä voisi kehittyä. Eivät virheet tietenkään tunnu hyviltä niitä tehdessä, mutta niin paljon negatiivisia tunteita ei kannata pelätä, että lopettaisi niiden takia uuden opettelun.

Muutosten kohtaaminen ja uuden opettelu organisaatiossa, jossa virheiden ymmärretään kuuluvan asiaan, on innostavaa.

Voi nimittäin aina luottaa asiantuntevien kollegoiden apuun ja siihen, että he eivät tuomitse, vaikka välillä tulee tehtyä sutta ja sekundaa. Stressin määrä koko organisaatiossa laskee, kun otetaan ihan itsestäänselvyytenä se, että uusissa ja muuttuvissa tilanteissa asiat eivät koskaan mene putkeen. Oppimista tapahtuu, kun virheistä puhutaan avoimesti – samaa pätee myös onnistumisissa.

Paradoksaalisesti kaikki huippuorganisaatiot ovat juuri siksi niin hyviä, että niissä on töissä ihmisiä, jotka ovat valmiita tekemään lukuisia virheitä ja oppimaan niistä. Jos oletuksena on, että aina pitää onnistua, niin silloin ihmiset pitäytyvät vanhassa tutussa. Kaikkein villeimmät, ja ehkä lopulta toimivimmat ideat, jäävät toteuttamatta.

Kiitos Edison, sinun seurassasi kohti uusia oppimiskokemuksia – ehkä onnistumisiakin.

Kirjoittaja työskentelee Seuressa asiakkuuspäällikkönä ja harrastaa säännöllisesti mentaalijumppaa sekä uskoo yhdessä oppimiseen.