Muista hengittää! ja muita arjen selviytymiskonsteja

Artikkeli on julkaistu 08.08.2018

Työyhteisöillä on monenlaisia tapoja huolehtia työntekijöidensä hyvinvoinnista; on lakisääteisiä toimia, toimintakulttuurisia asioita, sekä työhön ja työnteon tapoihin liittyviä käytäntöjä.

Jos työ, työyhteisö tai työn tekemisen puitteet taas lisäävät pahoinvointia, tulee niihin aina puuttua asianmukaisella tavalla. Kaikkiin asioihin emme voi suoraan vaikuttaa. On kuitenkin asioita, joihin voimme vaikuttaa ja joista voimme päättää, ja joilla on suora vaikutus (työ)hyvinvointiimme: oma toimintamme ja omat valintamme.

On asioita, joihin voimme itse vaikuttaa ja joista voimme päättää.

Keskellä kiireistä ja kuormittavaa työrupeamaa osallistuin työterveyshuollon asiakastilaisuuteen. Siellä esitetyt puheenvuorot oman mielen hyvinvoinnista huolehtimisesta sekä palautumisesta tulivat juuri oikeaan aikaan.

Tässä muutama selviytymiskonsti, jotka yritän pitää mielessä omassa arjessani ympäri vuoden:

  • Tee sitä, mistä nautit! Jokaisella meistä on asioita, jotka tuottavat iloa, hyvää mieltä ja joiden tekemisestä nautimme. Olennaista ei ole se, mitä teet, vaan se, että teet sellaisia asioita joista juuri sinä nautit niin vapaalla kuin työssäsi.
  • Kuuntele kehoasi ja ole armollinen! Liikunta tunnetusti auttaa palautumisessa ja vähentää stressiä. Aina ei kuitenkaan tarvitse juosta puolimaratonia vaan joskus lempeä liikunta toimii sykettä nostavaa hikitreeniä paremmin. On tärkeää kuunnella sitä, mitä oma kehosi ja mielesi sinulle juuri sillä hetkellä kertovat. Jos mieli on väsynyt, käy kävelyllä tai lepää – hikiliikuntaa ehdit kyllä harrastaa. Olennaisinta ei ole se,kuinka tehokkaasti liikut, kunhan vain liikut!
  • Mene metsään (tai kaupunkiluontoon)! Olet varmasti kuullut metsän terveysvaikutuksista: Jo muutama minuutti metsässä madaltaa verenpainetta, rauhoittaa mieltä ja tasaa sykettä.

Viimeisenä oma suosikkini:

  • Muista hengittää! Tämä olemassaolon ehto on kaikessa itsestäänselvyydessään kuitenkin se, minkä helposti unohdamme. Hengittäminen tasaa elimistössämme olevia stressihormoneja, ankkuroi hetkeen ja rauhoittaa mieltä. Toimii myös hyvänä työn tauottajana. Katso myös video työpäivän hengitysharjoituksista.

Lomakauden jälkeen sitä ajattelee, että töihin palatessa akut on ladattu ja mieli levännyt. Itsestään ja omasta hyvinvoinnista sekä palautumisesta kannattaa kuitenkin pitää huolta ympäri vuoden. Muistetaan siis hengittää, päivittäin!

 

Lue Seuren blogia ja seuraa meitä Facebookissa ja Twitterissä!

Kirjoittaja työskentelee Seuressa HR-asiantuntijana työhyvinvoinnin parissa. Hän muistaa hengittää aina metromatkoilla.