Lyhytkin perehdytys helpottaa työpäivän kulkua merkittävästi

Artikkeli on julkaistu 29.09.2016

Perehdytys on paljon puhuttu aihe työpaikoilla, eikä suotta. Hyvällä perehdytyksellä on suuri vaikutus siihen, miten työntekijä viihtyy. Kun työntekijä menee töihin vain yhteen työvuoroon, asettaa se perehdytykselle ihan uudenlaisia haasteita. Olemme Seuressa miettineet paljon sitä, miten nimenomaan keikkatyötä tekeviä pitäisi perehdyttää.

Työntekijämme tietävät parhaiten

Viime keväänä päätimme kysyä asiasta heiltä, jotka siitä parhaiten tietävät – eli työntekijöitä itseltään. He eivät toivoneet kuuta taivaalta. Monet toivoivat jotain niinkin yksinkertaista ja helppoa kuin ystävällistä ja myönteistä suhtautumista työntekijään.

”Myönteinen asenne työntekijään on erittäin tärkeää. Näin työntekijä tuntee olevansa tarpeellinen juuri tässä työvuorossa.” Kun työntekijä hälytetään yksittäiseen työvuoroon, on työkohteessa aina poikkeustilanne. Yleensä työntekijöitä on sairaana ja kaikki työt jäävät muutaman ihmisen tehtäväksi. Tällaisessa tilanteessa kokeneenkin työntekijän hymy voi hyytyä, mutta silti kannattaa pitää mielessä se, että seurelainen on tullut paikalle auttamaan.

”Kysyvä ei tieltä eksy, uskalla kysyä jos et ymmärrä ohjeita”, ohjeistaa keikkatyötä tekevä työntekijä toisia. Tämä on loistava ohjenuora, joka tosin olettaa samalla, että työpaikalla on joku, joka jaksaa vastata kysymyksiin. Tämän vuoksi monet toivovatkin, että heille muistettaisiin kertoa henkilöt, joilta voi tarpeen tullen kysyä apua.

Keikkalainen sata muutakin asiaa kuin tulee paikalle

Vaikka työntekijä on töissä vain yhden vuoron ajan, on hänen työllään silti oltava tavoite. Päivän tavoitteet voi sanoittaa työntekijälle kertomalla hänelle ”yksinkertaiset ja selkeät ohjeet, mikä on työvuoron kulku sekä mitkä työtehtävät kuuluvat työntekijälle.” Näin kenellekään ei jää epäselväksi, mitä työntekijältä odotetaan työpäivän aikana. Eräs työntekijä kertoi, että hänen mielestään ikävintä on, jos työkohteessa on odotuksia hänen työnsä suhteen, mutta niitä ei sanota ääneen.

Pienellä panostuksella keikalle tulleelle työntekijälle saa annettua sellaisen perehdytyksen, että työnteko sujuu ja työntekijä tuntee olevansa tarpeellinen. ”Yleiset käytännöt, esimerkiksi tauot, ruokailut ja henkilökunnan tilat on mukava tietää heti alkuun.” Lyhyelläkin perehdytyksellä työpäivän kulku helpottuu merkittävästi. Näin työvuorosta jää niin työntekijälle kuin perehdyttäjällekin hyvä fiilis. Työntekijä tulee mielellään samaan paikkaan keikalle uudestaan – ja silloin monet asiat ovat hänelle jo tuttuja. Tuttu keikkatyöntekijä puolestaan ilahduttaa paitsi työkavereita, myös asiakkaita: luokan oppilaita, kotihoidon asiakkaita, lapsia päiväkodissa.

Turvallisuus tärkeintä

Kun perehdytys on suunnitelmallista ja toteutetaan samalla tavalla jokaisen työntekijän kohdalla, tulipa hän sitten yhteen työvuoroon tai hieman pidemmäksi aikaa, taataan myös se, että turvallisuuteen liittyvät asiat ovat kaikkien tiedossa eikä esimerkiksi potilasturvallisuus vaarannu. Tärkeintä on kuitenkin huomioida uusi työntekijä: ”Ystävällinen asenne seurelaista kohtaan ja vastaanotto ovat tärkeitä, jotta työpäivästä tulee molemmin puolin mieluisa.”

 

Lue Seuren blogia ja seuraa meitä Facebookissa ja Twitterissä!

Kirjoittaja työskentelee henkilöstökonsulttina Seuressa, rakastaa eläimiä ja on kiinnostunut ihmisten hyvinvoinnista työpaikoilla.