Kehittyvät palvelut turvaavat henkilöstön saatavuutta

Artikkeli on julkaistu 03.07.2019

Puoli vuotta Seuressa on kulunut vauhdilla, pimeä talvi on muuttunut valoisaksi kesäksi ja samalla olemme Seuren tuotekehityksessä kirkastaneet palveluidemme tulevaisuuskuvaa. Itselleni nämä ensimmäiset kuusi kuukautta vastaavana tuotepäällikkönä on ollut oppimismatka. Olen päässyt sukeltamaan huippuammattilaisten avustuksella sosiaali- ja terveysalan, varhaiskasvatuksen ja opetuksen sekä palvelualojen työvoimatilanteeseen ja työntekijöiden osaamisvaatimuksiin. Työn murros, henkilöstön saatavuus, digitaalisuus henkilöstöpalveluissa ja erilaiset työntekijöiden osaamiskriteerit ovat olleet erittäin mielenkiintoinen maailma. Opittavaa riittää!  

Näiden asioiden ratkaisemiseksi olemme Seuren tuotekehityksessä aloittaneet palveluiden visiotyön, jossa olemme kartoittaneet palveluiden tulevaisuutta. Suosituin palvelumme eli henkilöstövuokraus tulee olemaan yrityksen tärkeimpiä palveluita myös tulevaisuudessa. Haastava henkilöstön saatavuus ja toiminnan ennakointi tuovat kuitenkin muutoksia palvelukokonaisuuteen. Haluamme tarjota asiakkaillemme henkilöstövuokrauspalvelun, joka auttaa asiakkaitamme löytämään sopivan työntekijän oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan. Tulevaisuudessa asiakkaamme pääsevät vaikuttamaan siihen, kuinka todennäköisesti onnistumme tässä yhdessä. 

Sijoittelupalvelu vapauttaa esimiehen työaikaa sijaisjärjestelyistä muihin tehtäviin 

Seure on tuottanut työntekijöiden sijoittelupalvelua yhdessä asiakkaidensa kanssa useassa eri työkohteessa jo vuodesta 2016 alkaen. Kuten uusissa palveluissa usein, on palvelun haasteena ollut tuotannon jäykkyys ja tuotantokustannukset. Tänä keväänä teimme yhteistyökumppanimme kanssa konseptoinnin, jossa testasimme sijoittelupalvelun automatisointia. Konseptoinnin tulokset olivat lupaavia. Käynnistämmekin järjestelmäkehitystyön, jonka tavoitteena on tarjota asiakkaillemme kustannustehokasta sijoittelupalvelua. Sijoittelupalvelun avulla vapautamme asiakkaidemme esimiesresurssit sijaisjärjestelyistä muihin tehtäviin. 

Jotta voimme auttaa asiakkaitamme perustehtävässämme, eli varmistaa asiakkaidemme henkilöstön saatavuus, tarjoamme apuna tieto- ja konsultointipalveluita. Näiden palveluiden tarkoituksena on auttaa asiakkaitamme arvioimaan paras ja kustannustehokas henkilöstökokonaisuus työkohteeseen, jotta he voivat tarjota omille asiakkailleen korkealaatuiset palvelut. Myös tieto- ja konsultointipalveluiden uudet palvelukokonaisuudet valmistuvat syksyn aikana. 

Työ palveluidemme kehittämiseksi on jatkuva prosessi. Jatkokehittämme nykyisiä palveluita sekä kehitämme kokonaan uusia palveluita asiakkaidemme käyttöön, jotta voimme yhdessä turvata henkilöstön saatavuuden ihmisten arjen kannalta keskeisissä peruspalveluissa. Odotan mielenkiinnolla seuraavaa puolta vuotta Seuressa! 

Kirjoittaja on Seuren vastaava tuotepäällikkö.