Jääkiekossa pelataan voitosta, työelämässä asiakkaalle tuotettavasta arvosta

Reilu vuosi sitten jalkapallon EM-kisojen aikaan innostuin kirjoittamaan unelmajoukkueestani, FC Paras työyhteisö. Tähän aikaan vuodesta on aika vaihtaa jalkapallo jääkiekkoon.

Olipa kyseessä joukkue tai työyhteisö, se toimii aina paremmin, kun on yhteinen tavoite ja suunnitelma siihen pääsemiseksi.

Kilpaurheilussa tavoite on helppo määritellä. Voitto. Jotta tavoitteeseen päästään, se tulee purkaa pienempiin osiin ja suunnitelmaksi siitä, mitä juuri tänään kaukalossa tehdään. Jos tiedossa on ottelu selkeästi ennakkoon parempaa joukkuetta vastaan, on tarpeen suunnitella erilainen taktiikka kuin silloin, jos jo ennakkoon tiedetään, että ollaan kaukalossa itse se joukkue, joka määrää tahdin.

Tavoite auttaa myös roolien jakamisessa. Jääkiekossa kyse on siitä, kuka on vahvuuksillaan ratkaisemassa pelejä hyökkäyspäässä, kuka puolustamassa omaa maalia. Kenen vahvuus on rauhoittaa peliä tiukalla hetkellä, kenen kyky pitää kiekkoa ahtaassakin tilassa tai haastaa isompaansa.

Työelämässä on yksi asia, josta yhteisen tavoitteen voi muodostaa joka kerta. Se on asiakkaille tuotettava arvo. Asiakas voi olla Martti, joka on muuttofirman avulla suuntaamassa uuteen kotiin tai autovalmistaja, joka kehityskonsultin neuvoin hakee uutta virtaa tuotekehitykseen. Mutta asiakas on myös koululla, päiväkodilla ja sairaalalla. Organisaation tulee tuottaa asiakkaalle arvoa: siirtää omaisuus ehjänä ja helposti uuteen kotiin, kehittää uusi tuote tai tarjota hoivaa, kasvatusta ja huolenpitoa.

Jokaiselle tekijälle organisaatiossa löydetään se paras rooli kasvaa, toimia ja menestyä, kun asiakkaalle arvoa tuottava polku rakennetaan läpi organisaation, läpi kaikkien toimintojen.

Jokaisen työ on kiinni arvontuotannossa ja sitä kautta työlle tulee merkitystä.

Se, miten roolit jaetaan, on tämän pelin taktinen ratkaisu. Joskus voi olla parasta muodostaa itsenäisiä tiimejä, jotka huolehtivat asiakkaiden hyötyjen toteutumisesta kattavasti ja kokonaan, joskus on syytä rakentaa organisaatio asiakaslähtöisten prosessien ympärille.

Jääkiekossa pelataan voitosta ja työelämässä asiakkaan arvosta. Olipa peli kuinka hyvä tahansa, mutta jos vastustaja tekee maalin enemmän, joukkue ei saavuta tavoitetta. Vaikka töissä jokainen pääsee omiin päämääriinsä, mutta kaiken touhun päätteeksi huomataan, että asiakas ei olekaan tyytyväinen, tavoitteeseen ei päästä. Jos tuntuu vaikealta hahmottaa, mikä on organisaatiosi asiakkailleen tuottama arvo, on yksi helppo tapa varmistaa se – kysy asiakkaalta!

Kirjoittaja puolustaa kaukalossa henkeen ja vereen maalin edustaa ja työelämässä asiakkaan parasta.