Itseohjautuvuus ja asenne

Artikkeli on julkaistu 03.10.2018
Työnhakija, näin erotut massasta Seure henkilöstöpalvelut henkilöstöratkaisut henkilöstövuokraus rekrytointi HR henkilöstö optimointi avoimet työpaikat keikkatyö määräaikainen osa-aikatyö sairaanhoitaja lähihoitaja lastenhoitaja lastentarhanopettaja kokki ruokapalvelutyöntekijä laitoshuoltaja siivooja helsinki espoo vantaa hus uusimaa päiväkoti koulu sairaala kotihoito erikoissairaanhoito

Meillä Seuressa toimii henkilöstön itse oma-aloitteisesti käynnistämä urasparraus-verkosto, johon kuka tahansa oman osaamisen kehittämisestä tai toisten sparrauksesta kiinnostunut voi liittyä. Verkosto on saanut suuren suosion.

Itselleni aihe Suomen mentoreiden jäsenenä on erityisen lähellä sydäntä. Koko tässä asiassa minua kuitenkin kiehtoo eniten homman pystyyn laittaneiden asenne – minä tiedän, mitä tarvitsen, joten minä tartun toimeen ja hoidan asian. Tässä tapauksessa koko yhteisö on hyötynyt ja tämä taas motivoi muitakin samankaltaiseen toimintaan.

Tämä on klassisen kaunis esimerkki itseohjautuvuudesta ja sen ymmärtämisestä, että jos haluaa saada asioita aikaan, asioihin on tartuttava, eikä passiivisesti odottaa, että mystiset ”muut tahot” hoitavat homman. Urasparrausverkoston perustajat olisivat voineet ääripäävaihtoehtona valitella päivä toisensa jälkeen, että ”urasparraus olisi kiva, mutta esimieheni / HR ei ole järjestänyt asiaa” ja samalla levittää työyhteisössä negatiivisuutta ja esimerkkiä passiivisuudesta. Kun ulkoistaa omien toiveidensa toteuttamisen muille, on vaikea päästä omiin tavoitteisiinsa. Kun näkee esteitä mahdollisuuksien sijaan, pienentää potentiaaliaan kasvaa.

Ääripäävaihtoehtona on valitella päivä toisensa jälkeen, että ”urasparraus olisi kiva, mutta esimieheni / HR ei ole järjestänyt asiaa.”

Itseohjautuvuus on tärkeää omannäköisen elämän rakentamisen kannalta, mutta sitä tarvitaan myös töissä. Töissä ”minä” kuitenkin korvautuu asiakastarpeilla, joiden ratkaisemiseksi olemme Seuressa luoneet eri toiminnoista koostuvia verkostoja. Jotta asiakastarve toteutuu, on verkoston yksilöiden oltava itseohjautuvia ja verkoston kokonaisuudessaan itseorganisoituva ja toimeen tarttuva. Verkosto ei voi vain listata asiakkaiden tarpeita, voivotella mahdollisia esteitä ja odottaa, että joku muu hoitaa asiat kuntoon.

Olemme tiedostaneet, että voidakseen toimia itseohjautuvasti, on sekä yksilöillä että verkostolla oltava tunne, että ylipäätään voi vaikuttaa asioihin ja on valtuutus tehdä päätöksiä. Tämä vaikuttamismahdollisuuksien tunne syntyy ensisijaisesti johtamisen rakenteista, mutta sallivuus ja kannustaminenkaan eivät välttämättä aina riitä. Viimeisen silauksen antaa alussa kuvattu asenne: minä (asiakkaan saappaissa) tarvitsen – minä siis myös toteutan.

 

 Seuraa meitä FacebookissaTwitterissä, ja Instagrammissa!