Inhimillisyyttä robotiikalla

Tutkimukset kertovat, että yksi ensimmäisistä ammateista, joissa robotti päihittää ihmisen, on lääkärin ammatti. Robotti pystyy etsimään miljoonista tietokannoista maailman ihmeellisimmätkin taudit ja niiden tutkimustiedot ja räväyttämään hetkessä julki diagnoosin, kun sille on antanut tiedot potilaan oireista. Yksittäisen lääkärin kyvykkyys tietää, muistaa ja osata on rajallinen.

Inhimillinen läsnäolo onkin sitten asia erikseen.

Olemme lähestymässä aikaa, jossa vanhempien mobiililaitteellaan päiväkotiin tekemä ilmoitus lapsen jäämisestä päiväksi kotiin isovanhempien hoiviin käynnistää automaattisen henkilöstömitoituksen tarkistamisen päiväkodin lapsiryhmässä. Jos useampi lapsi jää tuona samana päivänä kotiin, henkilöstösiirto toiseen ryhmään tai naapuripäiväkotiin on sekä toiminnallisesti että taloudellisesti järkevää – toisaalla on syliä kaipaavia lapsia.

Seuren visiossa tietojärjestelmä järjestelee tällä tavalla ensin asiakkaidemme oman henkilöstön sekä varahenkilöstön ja kun ne loppuvat, alkaa käyttää Seuren kiertävää henkilöstöä. Kun kiertävä henkilöstö loppuu, tilanteen pelastaa ammattitaitoinen keikkalainen. Järjestely hoituu automaattisesti ja reilusti, tarkoin määriteltyjen taustatietojen ohjaamana.

Tiedän, että hoito- ja hoiva-alalla inhimillinen läsnäolo, välittäminen ja huolenpito ovat isoja arvoja ja tuovat työhön merkitystä.

Kun aika ja rahat tulevat vastaan, päädymme priorisoimaan, usein juuri noista merkityksellisistä asioista tinkien. Läsnäolo, hoiva ja huolenpito palaavat työhön, kun poistamme siitä sen, jonka robotit tekevät paremmin. Jos minä saisin vanhana valita, ottaisin robotin pesemään minut, jos sillä saisin ihmisen juttukaveriksi.

Kirjoitus julkaistaan myös Seure-lehdessä 1/2017.

Kirjoittaja on Seuren toimitusjohtaja, jolla ei vielä ole henkilökohtaista suhdetta tekoälyyn, mutta treffailtu jo on.