Hoitaja, vakuuta minut empatiallasi!

Artikkeli on julkaistu 24.01.2018

Kirjoittaessani tätä blogikirjoitusta istun sairaalan kahviossa ja mietin kohtaamisiani tässä sairaalassa. Seuressa työskentelevä Jan Holmberg antoi blogissamme aiemmin viisi hyvää keikkavinkkiä seurelaisille. Sairaalaympäristössä olen kiinnittänyt huomiota erityisesti kahteen ensimmäiseen vinkkiin: hyvään ensivaikutelmaan ja asenteeseen.

Hoitaja on ratkaisevassa osassa siinä, kuinka minä potilaana hoitoni koen.

Hyvää ensivaikutelmaa ei kannata tehdä vain työkohteen henkilökuntaan, vaan kaikkiin muihinkin läsnäolijoihin. Esimerkiksi itse sairaalassa ollessani teen omia johtopäätöksiäni hoitajien ja lääkäreiden luoman ensivaikutelman perusteella. Kun hoitaja kohtaa minut hymyssä suin ja ystävällisenä sekä selkeästi minua arvostaen, olen huomattavasti tyytyväisempi saamaani hoitoon kuin silloin, jos hoitaja kohtaa minut kulmat kurtussa.

Itse hoito voi molemmilla kerroilla olla aivan yhtä onnistunut, mutta hoitajan tekemä ensivaikutelma luo minulle vahvan käsityksen siitä, että hoitaja on oikeassa työssä. Se luo minulle turvallisuutta, koska olen itselleni vieraassa ja pelottavassakin ympäristössä.

Janin antama toinen vinkki on oikeanlainen asenne. Näen, että myös hoitajan asenne luo turvallisuutta minulle potilaana. Kun hoitajalla on vuorovaikutustaidot kohdillaan, ja hän työskentelee ratkaisukeskeisesti, on hän mielestäni jo todella hyvällä tiellä. Kaikenlainen hoitotyö sekä asiakkaiden kohtaaminen ovat mitä suurimmassa määrin ihmistyötä.

Näistä tekijöistä koostuu minun kokemukseni siitä, onko saamani hoito ollut onnistunutta vai ei.

Hoitaja on ihmistyön ammattilainen

Kaikkia ihmisiä ei voi kohdella samoilla tavoilla. Mahdollisesti hyvinkin nopeissa kohtaamisissa tämä korostuu erityisesti. Yksi pitää siitä, että hoitaja on ripeä ja varmaotteinen, toinen taas siitä, että hoitaja selittää rauhallisesti, mitä hän tekee ja miksi.

Ihmistyössä korostuu empaattisuus ja se, että työntekijällä on niin sanotusti tuntosarvet kohdillaan.

Kaikki nämä kohtaamiset ovat äärimmäisen tärkeitä potilaille, vaikka toimenpiteet ja kohtaamiset olisivatkin hoitajalle rutiinia. Toivoisinkin, että jokainen ihmistyötä tekevä voisi säilyttää koko työuransa ajan sensitiivisyytensä ja empatiansa.

Tänään kohtasin sensitiivisen ja empaattisen hoitajan magneettitutkimuksessa ja odottelen hyvillä mielin pääsyä lääkärille. Olen tavannut lääkärin aiemminkin ja hänkin osasi selkeästi mukauttaa omaa vuorovaikutustyyliään kohdatessaan minut, hämmentyneen ja peloissaan olevan potilaan.

 

Lue Seuren blogia ja seuraa meitä Facebookissa ja Twitterissä!

Kirjoittaja on Seuressa työskentelevä sosiaalipsykologi, joka on äärimmäisen kiinnostunut ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta.