Seure vastaa sijaispulaan AI-teknologialla – uusi HR-apuri Välkky tehostaa toimintaa

Henkilöstöpula on pitkään haastanut sote- ja varhaiskasvatusaloja, mutta vuonna 2024 Seure onnistui merkittävästi parantamaan työvuorojen toimitusvarmuutta. Samalla Seure otti käyttöön uusia tekoälypohjaisia ratkaisuja, kuten oman HR-apuri Välkyn.

Nainen valkoisessa paidassa istuu pöydän ääressä kannettavan tietokoneen kanssa

Sijaisten tarve kirittää innovaatioita – toimitusaste nousi ennätyslukemiin

Vuonna 2024 Seure toimitti asiakkaidensa työvuoroihin henkilöstöä 89 prosentissa tilauksista, mikä on selvä parannus edellisvuoteen verrattuna. Sote-alan toimitusaste nousi 14 prosenttiyksikköä ja varhaiskasvatuksen 11 prosenttiyksikköä.

Lue lisää: Seuren vuosikertomus 2024

– Asiakkaidemme tarpeet muuttuivat nopealla tahdilla, ja tilaukset tulivat entistä lyhyemmällä varoitusajalla. Tästä huolimatta pystyimme nostamaan toimitusasteemme 78 prosentista 89 prosenttiin, Seuren toimitusjohtaja Anu Tuomolin iloitsee.

Tuomolin kertoo, että Seuressa on kehitetty tapoja yhdistää työntekijät ja työvuorot entistä tehokkaammin.

Tekoäly tukee asiantuntijoita – Välkky vastaa työntekijöiden kysymyksiin

Yksi vuoden 2024 merkittävimmistä digitaalisista uudistuksista oli Seuren HR-apuri Välkky. Välkky koulutetaan hoitamaan rutiinitöitä, jotta Seuren henkilöstöalan ja joustavan työn asiantuntijat voivat keskittyä tehtäviin, joissa oikea ihminen on ylivertainen teknologiaan nähden.

– Tekoälyllä voimme sujuvoittaa keikkalaistemme arkea ja varmistaa, että he saavat tarvitsemansa tiedon ilman turhaa odottelua. Välkky ei korvaa ihmistä, vaan tukee asiantuntijoitamme automatisoimalla rutiinitehtäviä, Tuomolin sanoo.

Tekoälypohjainen apuri osaa vastata esimerkiksi verokortteihin tai sairauspoissaoloihin liittyviin kysymyksiin. Välkyn kehitys aloitettiin, kun Seuressa havaittiin tarve räätälöidylle ratkaisulle perinteisten tekoälytyökalujen rinnalle.

Hymyilevä nainen valkoisessa asussa istuu lattialla risti-istunnassa
”Tekoälyllä voimme sujuvoittaa asiakkaidemme ja keikkalaistemme arkea”, Seuren toimitusjohtaja Anu Tuomolin sanoo.

Digitaaliset ratkaisut nopeuttavat työvuorojen täyttöä

Seure on panostanut myös työn ja tekijän entistä tehokkaampaan yhdistämiseen. OmaSeuressa työntekijät voivat ottaa vastaan työvuoroja joustavalla aloitusajalla, ja asiakkaat voivat kutsua haluamansa työntekijät suoraan töihin.

– Asiakkaamme voivat heittää hyvästit soittelukierroksille ja WhatsApp-ringeille, kun OmaSeure hoitaa homman tehokkaammin sijaistarpeen tullessa, Tuomolin lupaa.

Tekoäly parantaa henkilöstöpalvelua – ihmiset ovat yhä keskiössä

Tekoäly on yhä tärkeämmässä roolissa Seuren asiakkaiden arjen sujuvoittamisessa. Seure jatkaa digitaalisten palveluiden kehittämistä, jotta sijaisten saatavuutta voidaan parantaa entisestään.

– Haluamme olla edelläkävijöitä siinä, miten teknologia voi tukea joustavaa työelämää. Uskomme, että oikean teknologian ja osaavan henkilöstön yhdistelmä auttaa meitä rakentamaan entistäkin toimivampaa työtä sekä asiakkaillemme että työntekijöillemme, seurelaisille, Tuomolin toteaa.

Sinua voisi myös kiinnostaa