Kaikkihan sinut tuntevat ja 5 muuta rekrytointiviestinnän harhaluuloa

Artikkeli on julkaistu 12.06.2019

Onnistunut rekrytointiviestintä on hyviä ja totuudenmukaisia työpaikkailmoituksia, rekrytointitapahtumia, oikein kohdennettua mainostusta ja laajaa tietoisuutta yrityksestä hyvänä työnantajana.

Rekrytointia hyvin tukeva viestintä ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys. Sen opin itsekin ensimmäisenä vuotenani Seuren viestintäasiantuntijana. Alle olen kerännyt rekrytointiviestinnän harhaluuloja, joista muutamaan itsekin alussa lankesin.

1. Kaikkihan sinut tuntevat

Rekrytoivalle yritykselle oma yritys on helposti maailman napa. Kaikkihan meidät tuntevat -ajattelun varaan, eli siihen että tieto yrityksestäsi ja sen työmahdollisuuksista tulee työkavereilta, ei kuitenkaan kannata laskea.

Ylipositiivinen mielikuva omasta tunnettuudesta voi kokea kolauksen viimeistään silloin, kun laajennutaan uusille alueille. Vuoden 2019 alusta sijaisuudet Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kohteisiin on tehty Seuren kautta. Uudella alueella rekrytointi alkaa yleisen tietoisuuden kasvattamisella alan työntekijöiden ja mieluiten kaikkien paikkakuntalaisten keskuudessa.

2. Työpaikkailmoituksesi kerää hakijoita automaattisesti

Laitetaan paikka auki niin hakijoita vain ilmaantuu. Niinhän työpaikkailmoitusten kanssa aina menee, eikö?

Usealla alalla on nyt työntekijöiden markkinat. Uusia työntekijöitä valmistuu vähemmän kuin mitä heitä tarvitaan, eivätkä he kaikki suuntaa aloille, joihin he valmistuvat. Kun halukkaita työnantajia on enemmän kuin hakijoita, kilpailet työntekijöistä muiden toimijoiden kanssa.

Yksi rekrytointiviestinnän tavoittelemista ryhmistä ovat henkilöt, jotka eivät aktiivisesti hae työtä juuri nyt. Jos ilta ei kulu työpaikkailmoituksia selaten ja paikkavahteja paukuttaen, moni hyvä paikka jää näkemättä ellei se puhelimen näytölle lävähdä tai siitä kaveri vinkkaa.

3. Suuntaa rekrytointiviestintä vain työnhakijoille

On helppoa ajatella, että rekrytoinnin päätyttyä onnistuneesti julkisen viestinnän voikin lopettaa. Seuressakin seure.fi alun perin uudistettiin palvelemaan kohdennetusti työnhakijoita ja työntekijöille viestittiin heidän oman Keikkanetti-portaalinsa kautta.

Nykyisillä käyttäjäystävällisillä sivuilla ei ole kuitenkaan syytä rajata työntekijöiden palvelua pois. Joskus on helpointa etsiä tietoa ja käyttää vaikkapa asiakaspalvelubotin palvelua julkisen verkkosivun kautta.

Työntekijäsi on myös yrityksesi lähettiläs, myös rekrytoinnissa. Hänen ystävänsä, sukulaisensa ja sosiaalisen median piirinsä ovat usein loistavia hakijoita, varsinkin jos työntekijä heille paikasta vinkkaa ja vielä kehaisee päälle.

4. Työnhaku on kaikille helppo ja pieni panostus

Sähköisen työhakemuksen täyttäminen on pikkuvaiva jos tuloksena on työpaikka, mutta hakijalle usean hakemuksen tekeminen voi muuttua nopeasti tervanjuonniksi. Eihän organisaatiosi ole se, jonka turhautunut hakija jättää väliin? Saat enemmän ja myös laadukkaampia hakemuksia kun hakuprosessisi on helppo ja tarjoat hakuun helposti löydettävät selkeät ohjeet.

5. Enemmän rahaa, enemmän näkyvyyttä

Kun työnantajamielikuvasi, sivustosi ja ilmoituksesi on kunnossa, työntekijähakusi suosio saattaa olla kiinni viimeisestä pienestä näkyvyyteen panostamisesta. Ei ole kuitenkaan järkevää ainoastaan lisätä rahaa niihin keinoihin joita sinulla jo on, kuten Facebook-näkyvyyteen tai ilmoituksen nostoon.

Runsaasti lisänäkyvyyttä voit saada esimerkiksi yksinkertaisesti pyytämällä intrassa koko henkilökuntaasi jakamaan ilmoitusta omissa kanavissaan. Ehkä he jopa tuntevat jonkun, jolle paikasta kannattaa vinkata.

6. Rekrytointi ei ole viestintää vaan HR:n heiniä

Päinvastoin, rekrytointi on viestintää usealla eri tavalla. Mitä kerrot yrityksestäsi hakijoillesi? Missä ja milloin tavoitat hakijasi? Miten kohtelet hakijoita siten, että hakukokemuksesta jää hyvä mieli? Yrityksesi viestintä vastaa siitä, että viestisi on oikea ja selkeä sen kaikissa toiminnoissa – Rekrytointi on siis yksi osa kokonaisuutta.

Kirjoittaja toimii Seuressa rekrytointimarkkinoinnista vastaavana viestintäasiantuntijana.